Ikdienas izpratnē hipnoze bieži tiek saistīta ar
iluzionistu, burvju mākslinieku un ceļojošo faķīru seansiem. Tāda veida
priekšnesumi atšķiras ar savu teatrālo spilgtumu. Parasti hipnotizētāja
objekts ir ekstravaganta, skaista asistente vai jau iepriekš sarunāta
persona no publikas vidus. Te hipnotizētājs visbiežāk izmanto sekojošu
tehniku: ciešs skatiens un izplesti pirksti pie hipnotizējamā acīm. Tas
rada īpaši spēcīgu iespaidu. Bet ne tik daudz uz hipnotizējamo, cik uz
publiku! Dažreiz pēc “aizmigšanas” hipnotizējamais ieņem horizontālu
stāvokli un hipnotizētāja “ietekmē” sāk celties augšā. Tādas iedarbības
mērķis - psihokinēzes demonstrācija. Ja par hipnozes realitāti mēs
nešaubāmies, tad tamlīdzīgos gadījumos ilūzija ir nešaubīga – dažreiz,
uzmanīgi pavērojot, var uz melnā skatuves fona ieraudzīt melnas troses,
ar kuru palīdzību tiek celts hipnotizējamais.
Šodien
iedvešana un hipnoze tiek plaši izmantotas kā ārstnieciskās metodes.
Hipnoze, kā raksta V. Jončevs, - tā ir neparasta psihiska parādība. Bez
liekas pompozitātes, bet dažreiz pat falsifikācijas, bez misticisma
miglas, tā nepārstāj pārsteigt gan parasta cilvēka, gan
speciālista-neirofiziologa iztēli ar saviem neparastajiem mehānismiem
un izpausmēm.
Hipnozi raksturo savdabīgs sašaurinātas apziņas
stāvoklis, kas līdzinās miegam, kura laikā hipnotizējamais zaudē spēju
normāli uztvert informāciju, uztver to nekritiski, neadekvāti vērtē to;
viņa uzvedība un pat veģetatīvās funkcijas pakļaujas hipnotizētāja
idejām, priekšstatiem un komandām.
Terminu “Hipnoze” ieviesa Skotu
ārsts – ķirurgs Breds, un tas cēlies no grieķu vārda, kas nozīmē
“miegu”.Patiešām, hipnotizētājs it kā iemidzina hipnotizējamo, ievada
viņu nepilnīga miega stāvoklī, kura laikā pēdējais dzird hipnotizētāja
balsi un izpilda viņa komandas. Hipnotizējamais var kustēties un
izpildīt dažādas darbības, kas viņam ir iedvestas un, kurām viņš
nepretojas, jo neuztver tās kritiski.
Parādība, ko mēs šodien saucam
par hipnozi bijusi zināma tūkstošiem gadu senā pagātnē. Piemēram, to
izmantoja hellēņi veselības dieva Asklepija templī. Spriežot pēc
senajiem avotiem, slimnieki nāca uz šo templi, aizmiga šeit un pamodās
veseli. Šis ārstnieciskais miegs, iespējams, arī bija hipnoze. Miega
laikā priesteri iedvesa slimajiem, ka viņi ir izārstējušies. No
liecībām, kas saglabājušās līdz mūsu laikiem, mēs uzzinām, ka vairākums
slimnieku naktī dzirdēja balsis vai pat redzēja savā priekšā vīrieša
tēlu, uzskatot, kas tas ir pats dievs Asklepijs.
Hipnozei līdzīga
parādība vērojama dzīvnieku pasaulē. Tā zināma kā eksperiments ar
nosaukumu Kirhera brīnums. Vardes, putna vai cita maza dzīvnieka pēkšņa
pagriešana uz muguras izraisa pilnīgu viņa sastingumu. Šajā pozā
dzīvnieks paliek pāris minūtes, bet dažreiz pat stundas. Pieskaršanās
dažiem kukaiņiem tāpat sastindzina viņus uz kādu laiku. Tādas parādības
vērojamas arī dabiskos nosacījumos: pele “sastingst” ar plaši ieplestam
acīm čūskas priekšā, putns – kaķa, kas to noķēris ķetnās. Šo parādību
sauc par akinēziju (nekustīgums), tanatozi (nāvei līdzīgs stāvoklis)
vai katalepsi. Tā ir savdabīga bioloģiska aizsardzība, jo tādā
situācijā dzīvnieks var tikt uztverts kā nedzīvs priekšmets vai kā
beigts, kas palielina viņa izdzīvošanas izredzes. Šajā gadījumā var
runāt par pasīvu aizsargreakciju.
Nervu sistēma, kas pakļauta
spēcīga kairinātāja ietekmei, saskaņā ar I.P. Pavlovu, pāriet absolūtā
bremzēšanas stāvoklī. Tā ir aizsargreakcija, kas sargā nervu sistēmas
šūnas un to funkcijas. Dažādu nervu šūnu grupu dalība kairinājuma
procesā nosaka vienoto organisma darbību. Līdztekus kairinājuma
procesam, darbojas arī bremzēšanas process. No kairināto un bremzēto
nervu šūnu attiecībām ir atkarīgs, piemēram, noteiktas muskuļu grupas
saraušanās spēks. No kairinājuma un bremzēšanas izkārtojuma dažādās
kustību šūnās ir atkarīgs, kādas muskuļu grupas saraujas. Aplūkotajā
akinēzijas gadījumā, spēcīgais kairinātājs izraisa bremzēšanu tajās
galvas smadzeņu daļās, kas ir saistītas ar kustību. Tas ir normāls
nervu sistēmas darbības aizsardzības paņēmiens, kas pasargā nervu šūnas
no izsīkuma un bojāejas. Tādējādi, akinēzija paaugstinātas bīstamības
apstākļos, no vienas puses ir aizsardzības uzvedība, bet no otras,
“izslēdzot” nervu sistēmu, pasargā pēdējo no pilnīga izsīkuma.
Galvas
smadzeņu garozas bremzēšana izskaidro hipnozes mehānismu tikai pamatā.
Kaut arī metodika, kas ievada hipnozes stāvoklī, var būt visdažādākā,
tomēr var izcelt sekojošas galvenās grupas: pirmā - spēcīgas iedarbības
metodika, ko izstrādājis slavenais franču neiropatologs, psihiatrs un
hipnotizētājs Šarko. Viņš izmantoja tādus kairinātājus, kā pēkšņa
dārdoņa aiz hipnotizējamā muguras, liesmas zibsnis viņa acu priekšā vai
negaidīts grūdiens un kritiens hipnotizētāja rokās. Šī tehnika zināmā
mērā ir analoģiska situācijām, kas izraisa akinēzijas stāvokli
dzīvniekiem; otrā metodika ir vienmuļa iedarbības atkārtošana: spīdoša
priekšmeta fiksācija acu priekšā, vienmuļš troksnis vai klusa mūzika,
pieres vai deniņu noglāstīšana (tā saucamie passi); trešā metodika
ietver mutisku atslābinājuma stāvokļa iedvešanu, īpaša nozīme ir
hipnotizētāja balsij: “Pilnībā atslābinieties! Aizveriet acis! Jūs
aizmiegat! Plakstiņi kļūst smagi; kājas kļūst atslābinātas un smagas,
jūs nevarat tās pacelt! Pašlaik jūs esat pilnībā atslābināti, aizmiegat
un jūs dzirdat tikai manu balsi! Izpildiet visu, ko es jums teikšu!” un
tā tālāk.
Dažas hipnozes izpildes metodikas apvieno sevī divu vai
vairāku tādu grupu iedarbību (piemēram, trokšņi un glāsti, mutiska
iedvešana un mūzika ). Izplesti pirksti un izstieptās hipnotizētāja
rokas, kuras hipnotizējamais fiksē ar skatienu, dažreiz darbojas daudz
spēcīgāk par pastāvīgo indiferento kairinātāju. Tas ir tas žests, kas
“pārsteidz”, it kā iemiesojot sevī hipnotizētāja iedarbības spēku. Ne
tikai žests, bet jau pati hipnotizētāja parādīšanās, kuru zina un
gaida, liek viņam darboties kā kairinātājam, kas attiecas uz pirmo
grupu.
Ārstu praksē ir bijis tāds gadījums: klīnikā vērsās pacients
ar kreisās kājas paralīzi un jūtības zaudējumu tajā. Viņš nejuta
dūrienus, iedurot ar adatu kāja neasiņoja. Viduslaiku Eiropā tamlīdzīga
parādība tika uzskatīta par drošu sātana iemiesošanās pazīmi. Šodien
zināms, ka tā ir histēriskās neirozes pazīme. Pēc veiksmīga hipnozes
seansa slimnieks atbrīvojās no paralīzes un kājas jūtība atjaunojās.
Viņš pateicās, bet lūdza pēc iespējas mazāk apciemot viņu palātā, jo
viņam paliek bail un viņš sastingst. Vēlāk viņš teica, ka viņaprāt, šī
ārstēšana ir saistīta ar sātaniskiem spēkiem. Tamlīdzīgs efekts
hipnozes praksē nav retums. Psihoterapeita popularitāte un pacienta
gaidas (gatavība, iedvešanas iespējamības pakāpe) rada labvēlīgus
nosacījumus hipnotiskā seansa veikšanai.
Iedvešanu var pastiprināt,
ja seansu veic miega laikā. Seansa laikā klusā balsī, kas pēc tam
pakāpeniski kļūst skaļāka, tiek izrunāti iedvešamie vārdi. Iespējams,
senos laikos šis iedvešanas veids tika izmantots miega laikā templī.
Daži psihoterapeiti pielieto miega zāļu līdzekļus, dod tos pacientiem
pirms seansa, lai atvieglotu aizmigšanas un iedvešanas procesu. Zināms,
ka miegains cilvēks ir uzņēmīgāks pret iedvešanu. Tomēr šis paņēmiens
netīši, protams, raisa šaubas par hipnotizētāja spējām.
Austrumu
reliģijās plaši tiek izmantoti aromātiskie kociņi, kas, lēnām izdegot,
rada patīkamu aromātisko sveķu smaržu (atgādina vīraku pareizticīgās
baznīcas rituālos ). Tas ir viens no fona noskaņas radīšanas veidiem.
Zināms, ka galvas smadzeņu garozas centrs, kas “atbild” par smaržu
atpazīšanu, ir limbiskās sistēmas daļa, kas savukārt ir saistīta ar
garastāvokli un emocijām. Tāpēc nav nejaušība, ka labas smaržas spēj
radīt īpašu noskaņu, uzlabot garastāvokli. Vēl jo vairāk, tas ir vairāk
vai mazāk pastāvīgs kāda analizatora kairinātājs (veids, kas tiek
izmantots otrajā hipnozes ievades metodikā), tāpat kā daži citi
aromātiskie savienojumi, var izraisīt ķīmiski-medikamentozu ietekmi ar
miega zāļu efektu.
Starptautiskajā eksperimentālās un klīniskās
hipnozes žurnālā, kas tiek izdots Filadelfijā, ir aprakstīts hipnozes
ievades veids, kurā tiek izmantota hiperventilācija (dziļa elpošana).
Parciālā spiediena izmaiņām asinīs, kas rodas pēc 3-5-ām intensīvas
elpošanas minūtēm, seko nervu sistēmas uzbudināmības izmaiņas, un tas
atvieglo hipnotizēšanas procesu. Pēc ievades hipnozes stāvoklī sākas
ārstnieciskā iedvešana, ar mērķi novērst noteiktus simptomus un
pārdzīvojumus vai uzlabot pašsajūtu.
Savulaik profesors Čolakovs
radīja tā saucamā hipnotiskā transa metodi, pacientam tika piedāvāts
atkal piedzīvot notikumus, kas kļuvuši par viņa slimības cēloni. Būtībā
šis process ir hipnotiski iedvesta grēksūdze. Labi zināms, ka vairākas
reizes piedzīvots notikums pakāpeniski zaudē savu spilgtumu, savukārt
apslāpēts un bez atbildes reakcijas, tas saglabā šo spilgtumu. Tādā
gadījumā darbojas psiholoģiskais nomierināšanās mehānisms, ko izraisa
sirsnīga atklāsme. Analoģisku iedarbību rada arī baznīcas grēksūdze.
Kaut arī slimnieks ne vienmēr piekrīt tādai procedūrai. Daudzi
slimnieki tās laikā runā par intīmo sfēru daudz vairāk un sīkāk, nekā
paši to iepriekš iecerējuši. Rezultātā viņu psihe tiek traumēta vēl
vairāk. Tāpēc pie tamlīdzīgu seansu palīdzības ir jāvēršas tikai
galējos gadījumos. ‘
Kas tad ir tas mehānisms, kas ļauj
hipnotizētājam ievadīt pacientu hipnotiskajā miegā, bet pēc tam iedvest
īpašu uzvedību, sajūtas vai pārdzīvojumus? Vīnes ārsts Mesmers
(1734-1815), kas aizrāvās ar tai laikā modernajiem magnētisma
pētījumiem, savā disertācijā formulēja jēdzienu “dzīvnieku magnētisms”,
ar kura palīdzību var it kā mainīt organisma stāvokli. Neskatoties uz
to, ka tamlīdzīgs spēks nepastāv, Mesmera popularitāte, viņa
pārliecinošie dati un teicamā hipnozes tehnikas meistarība nodrošināja
viņam milzīgus psihoterapeita panākumus. Viņš izmantoja otrās grupas
metodiku, piemēram, metāla bumbiņu, kas kalpoja par svārstu, vai
slimnieka acu priekšā rotējošu disku.
Slavenais Parīzes psihiatrs un
neiropatologs Šarko (1825-1893), kas strādāja Salpetriera slimnīcā,
aplūkoja hipnozi kā pataloģisku parādību, ar ko sirgst cilvēki, kam ir
nosliece uz histēriju. Histērija ir viens no neirožu veidiem, kurā
slimnieki vai nu ieslīgst stāvoklī, kas līdzinās hipnotiskajam transam,
kļūst paralizēti vai arī tiek traucētas viņu sajūtu orgānu funkcijas,
tas viss ir pašiedvesmas rezultāts un var tikt izārstēts viena
psihoterapijas seansa laikā.
Šarko bija taisnība, apgalvojot, ka
hipnozei vieglāk padodas histēriķi, ka starp histēriskajām un
hipnotiskajām izpausmēm ir daudz kopēja. Patiešām, ir daudz veselu
cilvēku, kurus ir grūti ievadīt hipnozes stāvoklī vai vispār nav
iespējams to izdarīt parastos apstākļos. Un tomēr iedvešanas
neiespējamība nav pataloģiska parādība. Ir zināmi gadījumi, kad
negaidītās situācijās cilvēks uzvedas “kā nohipnotizēts”. Piemēram,
bērns mācās braukt ar velosipēdu un pēkšņi negaidīti nonāk kāda šķēršļa
priekšā, un, tā vietā, lai to apbrauktu, viņš skatās uz šķērsli un
brauc tieši tam virsū. Tāds “sastingums” bīstamās situācijas iestājas
arī pieaugušajiem. Tas līdzinās dzīvnieku akinēzijai un jāuzskata par
normālu parādību.
Jau tika pieminēta I. P. Pavlova ideja par to, ka
hipnoze - tā ir absolūta galvas smadzeņu garozas darbības bremzēšana
spēcīga kairinātāja ietekmē. No tā izriet hipnotiskā miega un parastā
miega līdzība, jo abos risinās absolūta bremzēšanās. Bremzēšana
novērota arī dzīvnieku hipnozē. I. P. Pavlovs savos eksperimentos
parādīja, ka vāji un atkārtoti indiferentie kairinātāji pēc noteikta
laika tāpat izraisa bremzēšanu un aizmigšanu. Par klasisku tā piemēru
kalpo studenti, kas snauduļo garlaicīgas un monotonas lekcijas laikā.
Mutiska atslābināšanās un miega iedvešana tāpat ir saistīta ar
bremzēšanās procesu, turklāt paliek paaugstinātās uzbudināmības zonas,
kas uztver balsi un hipnotizētāja pavēles.
I.P. Pavlova sniegtie
paskaidrojumi un dati pavēra ceļu uz zinātnisko hipnozes izpēti. Nav
vajadzīga kāda īpaša enerģija vai tās apmaiņa starp hipnotizētāju un
hipnotizējamo. Viss slēpjas kairinājuma un bremzēšanas procesu
attiecībās. Pētot miega fāzes, I. P. Pavlovs atklāja, ka tā saucamajā
vidējā aizmigšanas fāzē, bet vēl ne dziļajā miegā, vieglie un spēcīgie
kairinātāji darbojas vienlīdz efektīvi. “Paradoksālās” miega fāzes
laikā vājie kairinātāji (piemēram, vārdi) darbojas spēcīgāk, bet
spēcīgie (piemēram, sāpes) - vājāk. Tas izskaidro, kāpēc čukstus
izrunāti vārdi atstāj tik spēcīgu efektu uz hipnotizējamo.
Novērojumi
rāda, ka ar hipnozes palīdzību var mainīt vairākas veģetatīvās
funkcijas, tādas, kā pulsa biežums, arteriālais spiediens un tā tālāk.
Japānas zinātnieki pierādīja, ka hipnoze var ietekmēt alerģijas norises
gaitu. Ir zināmi fakti, kad hipnozes ietekmē zudušas sāpju izjūtas.
Dažās reliģiskajās sektās masveida hipnotiskā transa laikā daļa ticīgo
paši uzplēš sev brūces, nejūtot sāpes. Mūsdienu medicīnā hipnoze tiek
izmantota tādu pacientu atsāpināšanai, kas nepanes narkozi. Jogas
sekotāji ar pašhipnozes palīdzību var sasniegt vita minima (dzīves
minimuma) stāvokli, kurā elpošanas biežums sastāda vienu reizi vienā
vai vairākās minūtes, ir bremzēta vielmaiņa, ķermeņa temperatūra kļūst
daudz zemāka par dzīvības normu.