Robotikas attīstība vismaz divās valstīs – vispirms Japānā un arī
ASV – ir sasniegusi tādus apmērus, ka līdz robotu ienākšanai ikdienā
atlicis vairs pavisam nedaudz. Tomēr šo tehnoloģiju straujais progress
sola cilvēcei vai vismaz tās bagātākajai daļai arī nopietnas
problēmas. Piemēram, nupat Japānas elektronikas uzņēmums Yaskawa Electric radījis robotu Motoman SDA10,
un, lai gan šajā valstī jauni roboti tiek izveidoti gandrīz katru
dienu, šis ir īpašs ar to, ka spēj strādāt ātrajās ēstuves vai jebkurā
citā virtuvē.
Robots aprīkots ar iebūvētu videokameru un balss
atpazīšanas funkciju, un spēj atpazīt klientu nosauktos pasūtījumus.
Jauno robotu varēs pielāgot katrai individuālajai virtuvei, noteiktu
darbu veikšanai. Lai pierādītu Motoman SDA10
iespējas, Japānas televīzijā tika nodemonstrēts video, kurā redzams,
cik veikli robots saliek kopā izjauktu fotokameru un spēj uzcept
hamburgeriem paredzētu gaļu. Yaskawa Electric cer, ka jau tuvāko 5 gadu laikā šis robots varētu tikt ieviests pirmajās Japānas ātrajās ēstuvēs, protams, arī ASV tirgū.
Šis
ir kārtējais piemērs Japānas stratēģijai panākt plašu robotu ikdienas
izmantošanu. Japānas lielākajās korporācijās dažādi darbi robotu
izveidē tika sākti vēl pagājušā gadsimta 70. gados, par ko liecina arī
Japānas kā pasaulē vadošās robotikas valsts statuss. Tomēr tikai 2006.
gada 4. augustā septiņas lielas Japānas korporācijas (Toyota, Olympus, Sega, Toppan, Fujitsu, Panasonic un Mitsubishi,
kam vēlāk pievienojās vēl citi koncerni) un Tokijas universitāte
paziņoja par projekta CIRT (Center of IRT – jēdzienu informācijas
tehnoloģijas (IT) un robotehnikas tehnoloģijas (RT) savienojums)
uzsākšanu. CIRT ik gadus tiks piešķirts miljards Japānas jenu (ap
deviņiem miljoniem ASV dolāru), par atskaites posmiem kļūs 2008., 2013.
un 2016. gads, bet tā pamatmērķis ir sabalansēt nācijas aizvien
straujāko novecošanu ar nepieciešamo darba roku daudzumu. (Japānā ir
viena no nežēlīgākajām imigrācijas politikām pasaulē, un netiek slēpts,
ka tā vēlas vienmēr palikt vienas nācijas valsts, tāpēc nekāda masveida
imigrācija netiks pieļauta.) Līdz ar to robotikas attīstība ir kļuvusi
par visu valdību vienu no prioritātēm, jo trūkstošās darba rokas
iecerēts aizstāt ar robotiem.
Tāpat projektā
uzsvērta nepieciešamība panākt, ka jaunākās paaudzes, galvenokārt
cilvēkveidīgie jeb humanoīdie, roboti spētu gados vecāku cilvēku vai
invalīdu vietā veikt visus mājas uzkopšanas darbus, vārda vistiešākajā
nozīmē nēsāt savu īpašnieku uz rokām vai apguldīt gultā, palīdzēt
iepirkšanās laikā, sniegt medicīnisko palīdzību utt., kā arī pat kalpot
par personiskajiem transporta līdzekļiem, aizstājot automašīnas.
Protams, mehānisko mājkalpotāju izmantošana netiks liegta arī ikvienam
interesentam.
Jebkurā gadījumā robotika
faktiski ir tikai soli no tā, lai ienāktu jebkura – vismaz dažu
attīstītāko valstu – cilvēka ikdienā, nevis tikai veiktu vienkāršas
robota–automāta funkcijas pie rūpnīcu konveijeriem. Tajā pašā laikā
visai maz tiek domāts par to, pie kā novedīs straujā, īpaši humanoīdo
robotu attīstība. Viens no ekspertiem, kas mēģinājis prognozēt šīs
jomas nākotni, ir ASV Kalifornijas štatā dzīvojošais, 1961. gadā
dzimušais Maršals Breins – inženieris un datorspeciālists, kas zināms
ar virkni grāmatu un publikāciju par šo jomu nākotnes perspektīvām,
tieši tāpat kā ir populārā interneta portāla HowStuffWorks.com (burtiski – kā lietas darbojas) izveidotājs. 2003. gadā Breins savā mājaslapā publicēja rakstu Robotu nācija (Robotic Nation),
informācija par tajā izteiktajām tēzēm parādījās daudzos medijos un
izraisīja plašas diskusijas. Autors uzskatīja, ka līdz 2055. gadam
vairāk nekā puse amerikāņu būs palikuši bez darba, jo viņu darba vietas
masveidā aizņems cilvēkveidīgi roboti.
Šis pieņēmums balstīts gan uz virkni dažādu automātisko elektronisko sistēmu pastāvēšanu (bankomāti, checkin kioski
lidostās, automātiskās degvielas uzpildes stacijas, cigarešu, saldumu
un citi automāti), kas faktiski ir robotu civilizācijas pirmie soļi
aizvien plašākajiem pētījumiem robotikā. (Viens no kompānijas Intel dibinātājiem
– Gordons Mūrs – 1965. gadā paziņoja, ka datoru jaudas dubultojas
vidēji 18 līdz 24 mēnešu laikā – šī tēze vēlāk tika nodēvēta viņa
vārdā.) Līdz šim Mūra likums ir pilnībā apstiprinājies praksē, un,
tendencei nemainoties, ap 2020. gadu parasta personālā datora procesors
veiks 10 triljonus operāciju sekundē, tam būs terabaits operatīvās
atmiņas, bet cietie diski sasniegs vienu divus petabaitus (kvadriljonu
baitu). 2040. gadā šīs jaudas būs vēl nesalīdzināmi lielākas utt., kas
nozīmēs ļoti strauju robotikas attīstību – šādas datoru jaudas
nodrošinās, ka pilnībā automātiski darbojošies roboti būs spējīgi veikt
gandrīz jebkuru fizisku darbu, vienlaikus strādājot bez mitas un
izmaksājot daudz lētāk nekā dārgais cilvēciskais darbaspēks.
Atbilstoši šai traģiskajai prognozei (Lielās depresijas laikā pagājušā
gadsimta 30. gados bez darba bija 25% amerikāņu) 2025. gadā tirgū
parādīsies par vidusmēra automašīnām lētāki humanoīdie roboti, kuru
rīcībspēja, lai arī nebūs domāšanas, bet datorprogrammas vadīta, būs
pilnībā ekvivalenta cilvēka rīcībspējai. Jau 2030. gadā roboti būs
pilnībā izspieduši cilvēkus no tādām nozarēm kā mazumtirdzniecība un
apkalpojošais personāls viesnīcās, lidostās (robota cenu 2030. gadā
Breins prognozē ap 10 000 dolāru), arī pēc mājkalpotājiem nebūs nekādas
nepieciešamības, jo automāti spēs veikt praktiski jebkurus
saimnieciskos darbus. Tāpat darbu zaudēs pastnieki, automašīnu šoferi,
celtnieki un vēl daudzu citu jomu pārstāvji, jo 24 stundas strādāt
spējīgs robots aizstāj uzreiz trīs cilvēkus, tādējādi tas varētu sevi
atpelnīt četru mēnešu laikā, tāpēc maz ticams, ka korporācijas
izvairīsies no vilinājuma un nesāks iepirkt robotus vairumā, lai
izmantotu tos kalpotāju–cilvēku vietā.
Kā
ironiski piebilst Breins: prognoze, ka 2050. gadā notiks pirmā
pilnvērtīgā futbola spēle starp cilvēkiem un robotiem–humanoīdiem, ir
vairāk nekā ticama, tomēr tikpat iespējams, ka tribīnes būs pustukšas –
bezdarbnieki vienkārši nevarēs atļauties iegādāties biļetes.
Jasper napsal:LukasK3000: Mysledm, že už tam nic moc přide1vat nebo domfdšlet dnouebu. Už nemajed čas ani na zajištěned kompatibility savů mezi PS3 a PC verzemi hry Hra už mused bfdt prakticky hotove1, spedše jen testujed, laded bugy, přide1vajed komente1ře tvůrců a takove9 věci